14 Ocak 2012

Couscous (Kuskus)


Bugün ikinci kez couscous (kuskus) yaptım. Belki tanırsınız zira Arap ülkelerinde çok tanınır bu yemek.
Eșim Fas`lı olduĝundan bende yaklașık 9 sene önce bu yemekle tanıștım ve oldukca sevdim, o kadarki artık kendim yapıyorum...
İlk deneyimim pek bașarılı olmasada kayınvalidemin tavsiyeleri üzerine tekrar denedim ve gayetde bașarılı oldum.

Bu yemek çok zaman aldıĝı için (yaklașık 2 saat!) genelde hayırlı Cuma günleri yenir.

Deneyenlerin az olucaĝını tahmin ediyorum ama kızım içinde olsa tarifi vermek istiyorum...

Afiyet olsun


  
Malzemeler:

arzu edilen miktarda couscous (ince bulgura benziyor biraz)
et veya tavuk
soĝan
kabak türleri (Kürbis und Zucchini)
patates
havuç
zeytın yaĝı
tuz
domates
maydanoz
karabiber
safran
zencefil (Ingwer/beyaz toz)
portakal renkli safran tozu
kırmızı gıda rengi
domates püresi
arzu edilirse acı biber
kereviz
Couscous tenceresi
Düdüklü tencere

Hazırlanıșı:

1)
Düdüklü tencereye et konur, domates içine rendelenir. Kalınca doĝranmıș soĝanlar ilave edilir. Maydanoz, karabiber, tuz, safran, zencefil (Ingwerpulver weiss), biraz kırmızı gıda boyası ve diĝer portalrenkli safran ve bolca sıvı yaĝı konur. Biraz salça ve domates püresi ilave edilip biraz su eklenir. Biraz kaynatılır.

2)
İçine yıkanmıș, soyulmuș ve içi alınmıș dobraca kesilmiș havuçlar konur. Ve yuvarlak kabak konur. Kapaĝı kapatılır ve pișirilir.

3)
Bayaĝı kaynadıktan sonra içine patates, diĝer kabaklar (Zucchhini und Kürbis) ve kereviz konur, arzu edilirse acı biber ve doĝranmamıș maydanoz ilave edilir.

4)
Düdüklü tencerenin çizgisini geçecek kadar su konur. Altı kısılır. Yaklașık 1 saat pișirilir.


Couscous`u hazırlamak:

Couscous tenceresinin altına bolca su konur (daima su bulunması gerekiyor çünkü couscous suyun buharı ile pișecektir).
Couscous tenceresinin üzerine arzu edilen miktarda önceden bir geniș tabaĝa alınmıș ve biraz sıvı yaĝ ve tuz konulmuș iki ellerle yavaș yavaș yapıșmaması için ovutulmuș couscous tencerenin üzerine konur. Couscous tenceresinin üstü deliklidir, böylece alttaki buhar tencerenin üst kısmına çıkmaktadır.

Bu ișlem yaklașık 4-5 kez yapılır. Ama ikinci, üçüncü, dördüncü kez couscousa sadece su eklenip ovulur sonuncu kez ise tekrar yaĝ konur (sadece biraz).

Couscous piștikten sonra geniș bir kaba alınır. Et ve sebzeler üzerine konur ve bolca sos üzerine yavașca dökülür.

Fas`da couscous`un yanına ayrana benzeyen `Liben` içeceĝi içilir.
Couscous tenceresi (altında daima su olmalıdır üzerine ise couscous konur
suyun buharı ile pișecektir)

7 yorum:

  1. Ne guzel degisik bir tarif denemek isterim
    Arap mutfagini cok severim ellerine saglik
    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sagol canim...couscous tenceresine benzer bir tencere varsa yap valla...
      sevgiler

      Sil
  2. çok severim emelcigim, harika görünüyor seninkisi :))
    ben defalarca yaptim (öhöm öhöm çok mütevaziyimdir ayiptir söylemesi :))
    ve bizde sevilerek yenilen bir yemek, küçükken sagolsunlar arap komsularimiz tanistirdi bizi bu yemekle :))
    yalniz ben maydonoz degil de "arap maydonozunu" "buke" halinde yani son asamada tadini vermesi için koyuyorum, maydonozla da denerim insaAllah.
    Ve ayrica ben bir çay kasigi kadar zencefil tozu, arti kereviz basi dogruyorum ??
    bu sekilde ancak çocuklugumda yedigim kuskuslara benzetebiliyorum. (bizim komsularimiz da fasli idi, cezair fln degil..)
    Ay couscous'u görünce çenem de nasil düstü :)))
    ellerine saglik canim muhtesem olmus :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. canim cok sagol...Gülümsettin beni yorumunla...Couscous insani böyle konusturur iste :-)
      Bir daha yaparsan mutlaka bloguna koy cok merak ediyorum sen nasil yapiyorsun...
      Beni biraz ugrastirdi tarif cünkü.
      Evet haklisin, onlar maydanozu buke halinde aromasi icin son asamada ilave ediyorlar ama benim maydanozlar coktan dogranip buzdolabina yerlestirilmisti bile.
      Zencefili yazmistim ama kerevizi unutmusum yazmaya (cünkü o da yoktu) :-)))

      Cok sevgiler canim, beni dikkatle okudugun icin

      Sil
  3. Ben bu yemegi ilk kez Fas'li bir komsumun vasitasiyla deneme firsati buldum. Faslilarin kurabiyelerine hayranim. Nakis isler gibi isliyorlar adeta. Sizin kuskusunuz da tan Fas usulu olmus. Goruntu harika.

    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sagol canim... Evet kurabiyeleri gercektende harika...."Kap roseli" tanirmisin?
      En cok onlara dayanamam, ve kayinvalidemler geldiginde hep iki üc paket siparis ederim. En fazla iki hafta sonra hepsi yenip biter :-)))

      sevgiler

      Sil
  4. selam liben zaten ayran demek ama onu türkler kadar başarılı yapamıyorlar
    ben libyadayım ve laben sanki sıvılaştırılmış tadı bir acaip bir nevi ayran.
    tarife gelince kuskus un üst tenceredeki pişme olayını anlayamadım
    detaylı açıklarmısınız

    YanıtlaSil